Over het opvoeden van Pubers en Organisatie Verandering (Deel 4)


Over het opvoeden van Pubers en Organisatie Verandering (Deel 4)

“Over het opvoeden van Pubers en Organisatie Verandering (Deel 4)”

“Ruim eerst de (geestelijke & tastbare) troep op voordat je begint”

 

“Ik heb nog steeds de illusie dat als ik mijn dochter van 17 iets vraag, ze dit dan ook meteen zal doen! Iedere keer word ik weer teleurgesteld. Blijkbaar moet ik eerst wat barrières doorbreken voordat we elkaar begrijpen en aan de slag kunnen. Daarnaast heb ik ook nog steeds de illusie dat als ik een organisatie wil veranderen en ik zet de koers uit, dit dan ook meteen wordt opgepakt door de werkvloer. Iedere keer word ik weer teleurgesteld! Welke barrières moet je nou doorbreken voordat je kunt werken? Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat het blijft hangen? Dat het zodanig beklijft dat men zelf aan de slag gaat. Immers dit gebeurd niet vanzelf!”

 

*Geert-Jan de Steur is organisatieveranderaar bij uitstek en mn gespecialiseerd in de aansluiting met de werkvloer bij verander en verbetertrajecten.

 

Troep in je hoofd:

Pubers willen wel maar doen het toch net niet: “Zou je even 1 brood, 1 liter melk en een stukje kaas willen halen in het dorp? Ja doe ik zo”. Een uur later: ”Heb je de boodschappen nou al gedaan? Oh ja doe ik zo”. Uiteindelijk gaat ze 2 uur later de boodschappen doen en realiseer ik mij dat de zaken die ik zelf die middag wil doen nu al onder druk staan. Dan gaat de telefoon: ”Ja, met mij, ik ben in het dorp, wat moest ik ook alweer halen? ”Troep in haar hoofd, overal bij aangehaakt willen zijn op socialmedia, al haar vriendinnen, huiswerk, jezelf ontwikkelen, de linker en rechter hersenkwab die nog net niet optimaal met elkaar communiceren enz. Dit alles draagt dus niet echt bij aan een helder zelfbeeld, optimale communicatie, heldere doelstellingen en uitvoerbare actielijstjes. Is ook totaal niet interessant want je moet al die feestjes af en bij blijven op al die app-groepen!

 

Troep in je Organisatie

Het vervelende is dat je als volwassene in een werkomgeving ook weer met die puber zooi te maken krijgt. Zeker als je binnen een organisatie werkt waar continue beweging plaatsvindt en mensen op een of ander onverklaarbare reden niet aanhaken aan een verbetering of verandering. Ook hier gaat het om troep in je organisatie, geen tastbare troep maar geestelijke troep die je niet ziet. Deze zorgt ervoor dat je geen spat opschiet en steeds terugvalt. Deze zorgt er als het ware voor dat medewerkers “boodschappen gaan doen binnen je organisatie” omdat ze iets gedaan moeten krijgen. Maar dan komen ze steeds met de verkeerde spullen terug of ze staan aan je bureau met de vraag: ”Wat moest ik nu eigenlijk ook alweer halen?”

 

Hoe ziet die troep eruit?

Maar hoe ziet die troep in je hoofd er dan uit? Kunnen we dit tastbaar maken zodat iedereen het begrijpt?

Het gaat over troep in de hoofden van alle medewerkers en managers en CEO’s die ervoor zorgt dat er geen aansluiting is tussen verschillende lagen in de organisatie. Denk nou niet meteen daar hebben wij geen last van want binnen iedere bedrijf speelt dit in meerdere of mindere mate. Overal is er een onderstroom die bepaald of de organisatie wel of niet snel in staat is te veranderen of verbeteren.

 

Opsomming:

Zullen we eens een opsomming maken van die onzichtbare troep die jouw organisatie of afdeling zo sterk kan beïnvloeden? Komt ie …..

 

· Aannames “Ik ga ervanuit dat we het over hetzelfde hebben, ik heb geen tijd om dit te checken”
· Afstemmen “Ik heb niet iedere dag zin en energie om alles wat ik doe af te stemmen met collega’s”
· Mensbeeld “Ik vertrouw niemand tot het tegendeel bewezen is of vice-versa”
· Referentiekader “Ik ben gewend dat alles voor mij gedaan wordt” of “ik moest alles zelf doen”
· Thuissituatie “Mijn vrouw is psychisch labiel, daarom draai ik dubbele shifts, niemand weet dit”
· Zij vd directie “De directie moet eens een keer laten zien dat ze het echt menen”
· Wij mogen niets “Als er continu niets met mijn ideeën gedaan wordt, dan zoeken ze het maar uit”
· Mijn baas “Mijn baas is een slapjanus die niet voor ons op durft te komen”
· Weerstand “Veranderen? Maar dat doen we toch al continu? Wat moet er veranderen dan?
· Emoties “Die man is steeds zo boos over veranderingen dat hij zichzelf in de weg zit”
· Grote geheel “Maar wat heeft de strategie van de organisatie met mij te maken?”
· Dooddoeners “Dit hele verbetertraject is verloren tijd, laten we gewoon weer gaan werken “
· Alweer “Dit hebben we toch al meerdere keren gedaan? Wat voor nut heeft dit nu”
· Systeem “Het systeem zouden ze eens aan moeten pakken, dan kun je pas echt veranderen”
· Bijdrage “Extra uren? Ja dag …. ik werk van 9 tot 5 en geen minuut langer, zoek het uit”
· Betrokken “Ik ga echt niet helemaal in Maastricht aan dat verander-project werken”
· Schuldigen “Hij/zij van die andere afdeling” of “daar gaat het altijd verkeerd”
· Toekomstbeeld “Waar we als bedrijf heengaan? Ik heb geen idee, ik hoor het wel”
· Meten is weten “Als je niet meet, weet je het niet. Moet iemand mij wel vertellen hoe ik moet meten”

 

Bewustwording

Als je nu begint aan een verander of verbetertraject en je hebt geen idee welke onzichtbare troep er in je bedrijf zit dan zou het zomaar kunnen dat je voor verrassingen komt te staan bij de uitvoering van eender welke verandering of verbetering. Niet alleen jij maar ook degene die meewerken aan het verander of verbetertraject moeten zich hiervan bewust zijn. Wat enorm helpt is een participatieve eenvoudige heldere transparante praktische aanpak die ervoor zorgt dat iedereen zich bewust is van

  • de onzichtbare rotzooi in je organisatie of afdeling
  • het feit dat jij het toch echt zelf in de hand hebt
  • het feit dat juist jij een verschil kunt maken

Bestaat die aanpak dan? Check this out www.drawbridge54.nl

 

*Geert Jan de Steur is een participatieve, bottom-up veranderingsexpert bij uitstek. Hij is oprichter, ontwikkelaar en eigenaar van Drawbridge54Ò: een eenvoudige, herhaalbare en schaalbare aanpak om de uitvoering van verandering & verbetering vanuit de werkvloer te versnellen (web-based, zeer participatieve, transparant en bottom-up).

 

 


Meer over Geert-Jan de Steur...

Geert-Jan de Steur is veranderaar pur-sang en eigenaar van DrawBridge54® (info@drawbridge54.nl)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *